Met name de ontwikkeling van de procurement/inkoop functie over de laatste jaren. Het (de afdeling Procurement/inkoop) is veel meer van strategisch belang geworden, waarbij de rol van inkoper verschoven is van sec ‘nog even wat eraf onderhandelen aan het einde’ naar echt als strategisch partner aangesloten zijn vanaf het begin. Ik ben eigenlijk zonder plan als inkoper ooit gaan werken, en eigenlijk ben ik daar nooit meer uitgegaan. Hoe langer ik binnen dit vakgebied werkte, hoe leuker het ook werd. Ik hou van de afwisseling en van het kunnen inzetten van veranderingen. Momenteel speelt er ook superveel met digitalisering en AI, wat ook weer zorgt voor een verandering van ons vakgebied en de rol van CPO.
Eigenlijk wel. Ik wist vroeger als jong meisje niet echt wat ik wilde worden, maar wel dat ik een zgn. ‘topmanager’ wilde worden, haha. Ik zag mezelf al helemaal voor me, ambitieus, onafhankelijk en zelfstandig. Toen ik eenmaal bij mijn eerste werkgever (Accorhotels) zat en daar na 2 jaar de kans kreeg om een klein team aan te gaan sturen, wist ik dat mijn gevoel goed zat. Ik vond het heerlijk om mensen te helpen en ondersteunen bij het behalen van hun doelen.
Ik denk dat ik heel veel en vaak goede adviezen gekregen heb, maar twee hiervan staan me nog goed bij. Eén was van mijn decaan op de middelbare school, hij adviseerde me om mijn gevoel te volgen en te doen waar ik goed in was. Dit bleek de hotelschool te zijn, waar ik een erg brede economische opleiding heb gekregen met een praktische basis. En het tweede advies was mijn toenmalige manager bij de Aldi in Zaandam. Hij heeft mij voorgedragen om vanuit de operatie richting inkoop te gaan en dat bleek een schot in de roos te zijn.
Dat je niet alles kan beïnvloeden en ook niet voor alles verantwoordelijk bent. Dit is een beetje de aard van het procurement/inkoop ‘beestje’. We zijn erg dienstverlenend en zien in onze rol veel wat er zich breeduit in een organisatie afspeelt. Hierdoor kan je geneigd zijn om zaken op te pakken en op te willen lossen die niet in jouw scope of invloedsfeer liggen. Toen ik dit mijzelf eenmaal besefte, werd het veel makkelijker om prioriteiten te kunnen stellen, en als volwaardig partner aan tafel te kunnen zitten bij mijn (interne en externe) stakeholders. En tot slot - blijf altijd (open) vragen stellen – ook al ben je bang dat ze dom over kunnen komen.
Wendbaarheid, aanpassingsvermogen, innovatiegerichtheid en sterk zijn in relaties/stakeholdermanagement.
Blijf nieuwsgierig (altijd!), durf beslissingen te nemen (en durf minder goede beslissingen toe te geven & ervan te leren) en creëer een cultuur waarin mensen zich veilig voelen.